7 dingen die je absoluut moet doen voor je zwanger wordt

koppel
Hebben jullie besloten om jullie gezinnetje uit te breiden? Dan is een goede voorbereiding op de zwangerschap én het familieleven zeker nodig. Wij sommen alvast 7 dingen op die je moet doen vóór je zwanger wordt.

1. Maak een ‘babydossier’

In een babydossier kun je alle informatie bundelen over je zwangerschap en de groei van je kind. Klasseer alles netjes volgens categorie, bijvoorbeeld gezondheid, budget, kinderopvang, administratie,… Eens de baby er is heb je wel andere dingen aan je hoofd dan administratieve zaken, dus hou je beter van in het begin alles zorgvuldig bij.

2. Overleg met je partner

Een kind krijgen is een erg spannend gebeuren. Dat wil ook zeggen dat er een heleboel zaken moeten worden afgesproken over de toekomst. Bespreek met je partner hoe jullie het familieleven gaan aanpakken eens de baby er is: voeding, onderwijs, budget voor het huishouden, taakverdeling, hobby’s enzovoort.

3. Ga langs bij de dokter voor een check-up

De gynaecoloog zal een algemeen onderzoek doen naar je vruchtbaarheid, je ovulatieperiode berekenen en je advies geven over de zwangerschap. Heb je nog vragen? Aarzel dan niet om ze aan hem te stellen. Maak meteen ook een afspraak bij je tandarts, want tijdens de zwangerschap is je tandvlees extra gevoelig voor infecties. Het is aangeraden om op routineonderzoek te gaan vanaf het tweede trimester van je zwangerschap.

4. Stop met roken en drink minder koffie

Roken tijdens de zwangerschap kan complicaties veroorzaken, met als grootste slachtoffer: de foetus. Als je minstens één maand voor je zwanger wordt stopt met roken, verminder je het risico op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap, miskraam of vroeggeboorte. Ook je cafeïne inname laat je best achterwege of beperk je tot een minimum, want cafeïne heeft een direct effect op het cardiovasculair systeem van de foetus.

5. Beweeg

Ook al ben je geen sportsaddict, het is toch belangrijk om regelmatig te bewegen. Stel voor jezelf een haalbaar doel, bijvoorbeeld 20 minuten wandelen of ’s morgens en ’s avonds 10 minuten stretchen, zodat je er een (dagelijkse) gewoonte van kunt maken. Heb je last van rug- of nekpijn? Doe dan zeker geen te zware inspanningen, maar ga langs bij de dokter voor oefeningen om de spieren te versterken.

6. Let op je voeding

Wanneer je zwanger wil worden, is dat het ideale moment om je eetgewoonten aan te passen. Je hoeft uiteraard niet alles op te geven, maar het is aangeraden om gezond en gevarieerd te eten en bepaalde voedingsmiddelen te vermijden, zoals gepasteuriseerde zuivelproducten, rauwe vis of vis die metalen bevat en groenten en fruit besproeid met pesticiden. Kies in dat laatste geval liever voor bioproducten.

7. Neem supplementen zoals ijzer en foliumzuur

Als je een rijk en gezond eetpatroon hebt en geen tekorten aan bepaalde vitamines en mineralen is het niet noodzakelijk om voedingssupplementen in te nemen. Toch is het belangrijk om, zeker als je zwanger wil worden, extra supplementen te nemen zoals ijzer en foliumzuur. Foliumzuur heeft namelijk een directe invloed op het genetisch materiaal van je toekomstige baby en is essentieel voor de vorming van de ruggengraat en hersenen. Het is aangeraden om dagelijks een dosis van 400µg foliumzuur te nemen.

Naast foliumzuur is ijzer ook een onmisbaar mineraal tijdens de conceptie. Tijdens de zwangerschap stijgt de ijzerbehoefte enorm en als je voldoende ijzer opneemt, verkleint de kans op een laag geboortegewicht of vroeggeboorte. Zelfs als je ijzergehalte hoog genoeg is, neem je best nog een lage dosis supplementen bij, zoals bijvoorbeeld B-ijzer van Boiron. B-ijzer is een combinatie van foliumzuur én ijzer, dus dat zijn meteen twee vliegen in een klap.

Ook papa moet zich voorbereiden

Ook al draagt mama 9 maanden de baby, bovenstaande adviezen zijn ook van toepassing voor de toekomstige papa. Hij kan zich dus best ook voorbereiden op de komst van nieuw leven, zowel op fysiek als mentaal vlak.