Water is en blijft de beste dorstlesser

water drinken
Elke dag heeft je kind 1 liter water nodig (tot 6 jaar). Water bevat geen calorieën en heeft een neutrale smaak waardoor je kind niet aan een zoete smaak went. Enkel lichte (ongezoete) thee is een goed alternatief. 

Geef geen fruitsap, siroop of frisdrank: ze bevatten veel suiker. In light en zero frisdrank zit geen suiker, maar het zorgt er wel voor dat je kind went aan een zoete smaak en het zuur tast tandglazuur aan.

Als je kind al gewend is aan zoete drankjes, laat het dan langzaam wennen aan een minder zoete smaak: verdun fruitsap of doe steeds meer water bij siroop. Geef het tijd en blijf proberen!

Claims op de verpakking van fruitsap, siroop en (light of zero) frisdrank zoals “zonder toegevoegd suiker”, “natuurlijk”, “puur sap”, “met extra vitamine C”… zeggen niets over het aantal calorieën. Extra vitamines (behalve een vitamine D supplement) heeft je kind niet nodig als hij gezond eet volgens de Actieve Voedingsdriehoek.

Als je “water met een smaakje” koopt kijk je best na of er “voedingszuren” op  de ingrediëntenlijst staan. Koop deze beter niet want ook zijn tasten de tanden aan.

Tips om meer water te laten drinken:
– serveer water met muntblaadjes of een schijfje citroen
– geef water in een mooie beker en/of gebruik een leuk rietje, een fleurig parasolletje…
– schenk thee uit een mooie pot, maak er een theefeestje van

Geef niet te vaak fruit in water want ook de fruitzuren zijn niet goed voor het gebit! Een paar stukjes fruit is al genoeg.