Babyzorg. Afwaszorg. Zelfzorg.

Beeld: Shutterstock
En niet in die volgorde.
Je kan pas goed voor een ander zorgen wanneer je goed voor jezelf zorgt. Wie dat de eerste keer heeft gezegd, had de zaakjes zeker goed op orde.

Het krijgen van een baby brengt veel in een wankel evenwicht. Je eens zo vrije planning wordt verstoord door een totaal afhankelijk wezen dat om de drie tellen wil eten, verschoond wil worden, of gewoon wat bij jou wil ‘hangen’. Jij en je partner moeten een nieuw evenwicht vinden in wat nu een soort van driehoeksverhouding wordt. Want niet alleen jullie relatie wordt heruitgevonden, plots ben jij ook ‘mama’ en hij ‘papa’. Of zij ook ‘mama’, in welke constructie jullie het ook proberen. En ja ik zeg ‘proberen’, want dat doet ieder zonder handleiding, op een eigen manier die pas gaandeweg bedacht kan worden.

Weinig me-time

Een liefdevolle periode. Maar de combinatie met weinig slaap, hormonen die niet in balans zijn (dat is een understatement), misschien sociale isolatie door voorgaande factoren en bergen extra was (die baby’s bevuilen zichzelf met grote regelmaat), blijft er soms weinig ik-tijd over om te herbronnen. Iets dat we nochtans nodig hebben, zeker op momenten dat het zo heftig kan gaan.

“Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien” zei Franciscus van Assisi. Ja, ik heb even moeten googelen van wie dat kwam, maar het is waarschijnlijk de meest wijze les die ik al heb mogen leren. Ik herinner mezelf er nog dagelijks aan.

Er zijn honderd-en-één factoren die je niet in de hand hebt. Het gevecht ertegen is jammer genoeg op voorhand al verloren en vooral veel verspilde energie. Hoe jij gepland had te bevallen, hoe jij je je de eerste ontmoeting met dat kleintje had voorgesteld en soms het schrille contrast met hoe het werkelijk liep. Wat je eerste gedachte was toen je vanochtend opstond. Hoe jij je voelt op de moment dat je dit artikel leest. Dat gebeurt gewoon. Wees dan ook niet boos op jezelf wanneer je je droef voelt terwijl ‘je daar geen reden toe hebt’. Of dat je eens zo charmerende lief je nu mateloos irriteert. Waar jij wel vat op hebt, is hoe je er zelf mee omgaat. Moeilijke (en mooie!) emoties zullen komen en gaan, het enige wat jij kan doen is je weerbaar maken voor de rollercoaster. En daar komt zelfzorg in het plaatje: bewust kiezen voor wat jij weet wat goed voor je is.

Hoe zorg je voor jezelf?

Hier een aantal ideeën hoe je hier zelf mee aan de slag kan gaan, want vergeet niet dat dit jouw eigen verantwoordelijkheid is.

Slaap. Hier zijn we weer en ik maak er ook niet meer woorden aan vuil. Een mens heeft genoeg slaap nodig om goed te functioneren, dat is nu eenmaal zo. Probeer niet de supervrouw uit te hangen, dat komt als een boemerang terug. Het is normaal dat je niet aan je uren komt in de nacht alleen: een normale, gezonde pasgeborene wordt gemiddeld iedere drie uur wakker voor een voeding. Dit hoort volgens de natuur ook zo. Reserveer genoeg momentjes in je agenda voor rust en dutjes.

Eet evenwichtig. Het is de droeve realiteit dat fastfood vaak een stuk goedkoper, gemakkelijker en sneller is dan de gezonde tegenhanger. Toch is het belangrijk een goede dosis vitaminen, mineralen en heel de reutemeteut binnen te krijgen. Zeker op de moment dat jouw lichaam aan het herstellen is van een krachttoer. Investeer tijd en geld in groenten en fruit. Kom je er niet toe? Vraag je bezoek dan om ‘kraamkost’, niet voor niets het woord van het jaar 2015.

Ritme. Ook al ben je de hele dag thuis (of juist niet), houd wat ritme in je dag. Vind een evenwicht tussen het go with the flow naar het ritme van je kleintje, maar ook weer niet alles te laten gaan. Sta op een normaal uur op en eet op de juiste momenten. Kleed je ook aan en blijf niet de hele dag in pyjama zitten. Maak je eens op, je bent naast moeder ook een vrouw die er graag goed uit ziet, daar is niets mis mee.

Beweeg. De mens die regelmatig beweegt, heeft minder kans op een depressie. Het maakt endorfines vrij, die eveneens goed een positief effect hebben op het gemoed. Zie het ook allemaal niet te groots: een ommetje met die spliksplinternieuwe (dure) kinderwagen, of die comfy draagdoek kan al genoeg zijn. Een lichaamseigen antidepressivum, works like a charm. En achteraf weer een excuus om jezelf te belonen met ’t een of ’t ander.

Kom buiten! Sociaal contact doet goed. Een uurtje lekker cocoonen onder een dekentje is heerlijk (en moet je doen), maar dit iedere dag heel de dag is te veel van het goede. Kleed je kleintje goed aan als het koud is, dan kan het er heus tegen.

Creëer positieve ervaringen voor jezelf. Bedenk voor jezelf eens wat activiteiten zijn die je energie geven (zelfkennis, het begin van echte wijsheid) en maak er vervolgens daadwerkelijk tijd voor in je agenda. Is het nu een glas wijn met de buurvrouw, een uur zingen in de douche of een portie yoga in de tuin. En nogmaals: dat komt niet vanzelf. Fluorisceer desnoods een aantal uur in je agenda die je hiervoor vrijhoudt.

Zorg voor je lijf. Een gezonde geest in een gezond lichaam. Pijntjes en kwaaltjes maken op termijn dat je licht ontvlambaar wordt. Neem je klachten serieus en laat ze controleren. Neem gerust die pijnstiller (op voorwaarde dat je niet overdrijft). Overtuig je lief voor die massage. Laat dat warme bad vollopen. Maak die afspraak bij de dokter.

En tenslotte: wees mild voor jezelf en neem niet te veel hooi op je vork. Kleine stapjes zijn al voldoende en verdienen aanmoediging en beloning. Laat je niet afschrikken door verandering en laat het rustig op je af komen. Fouten zal je maken. Het alternatief is stilstaan en dat heeft nog nooit iemand vooruit geholpen.

Mis zeker ook niet de andere artikels van onze experte Hannah: